Hoorn Centraal voorheen Fractie Tonnaer stelt vervolgvragen over aanhoudende problemen stationsgebied Hoorn-Kersenboogerd
Hoorn Centraal stelt opnieuw schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de situatie rondom station Hoorn-Kersenboogerd. Aanleiding is de langdurige tijdelijke inrichting van het stationsgebied, die volgens de fractie steeds meer negatieve gevolgen heeft voor reizigers, omwonenden en mindervaliden.
Eerder stelde raadslid Marieke Rijk namens Hoorn Centraal vragen over het ontbreken van fietslockers bij het station. Reizigers gaven aan hun elektrische fiets niet meer veilig te kunnen stallen vanwege diefstal van accu’s. In de beantwoording gaf het college aan dat de fietslockers op termijn worden teruggeplaatst, maar dat de definitieve inrichting pas in 2026 wordt verwacht.
Volgens Hoorn Centraal voorheen reikt de problematiek inmiddels verder dan alleen het ontbreken van fietslockers. Zo nemen tijdelijke fietsenstallingen al ruim een jaar ongeveer 22 parkeerplaatsen in beslag, wat zorgt voor extra parkeerdruk in de omgeving. Daarnaast is er zichtbare schade aan het groen ontstaan, waaronder het verdwijnen van een boom en mogelijke aantasting van andere bomen, die pas na de winter volledig zichtbaar zal worden.
Ook de toegankelijkheid rondom het station baart de fractie zorgen. Ondanks de aanwezigheid van schuine opgangen naar de perrons, zijn de looproutes in de omgeving van het station volgens signalen van inwoners en reizigers verre van optimaal. Obstakels op stoepen en uitstekende trekhaken van geparkeerde auto’s maken het gebied lastig begaanbaar voor slechtzienden en mensen die gebruikmaken van een rollator, scootmobiel of rolstoel.
Daarnaast wijst Hoorn Centraal erop dat de ruimte onder de perrons, waar voorheen de fietslockers waren gesitueerd, momenteel ongebruikt is. Volgens de fractie had deze ruimte mogelijk tijdelijk benut kunnen worden om het beslag op parkeerplaatsen te beperken.
“De tijdelijke situatie duurt inmiddels zo lang dat je je kunt afvragen hoe tijdelijk deze nog is,” zegt raadslid Marieke Rijk. “Het stationsgebied is een belangrijke toegangspoort tot de stad. Dan moet het veilig, toegankelijk en netjes zijn – ook in een tussenfase.”
Met de vervolgvragen wil Hoorn Centraal duidelijkheid krijgen over de verantwoordelijkheid en regierol van de gemeente, de mogelijkheden voor tijdelijke verbeteringen en de wijze waarop bewoners en reizigers worden geïnformeerd. Daarbij wijst de fractie erop dat communicatie via digitale middelen zoals een bouwapp niet voor iedereen toereikend is, met name niet voor ouderen en minder goed zienden.
Hoorn Centraal roept het college op om samen met ProRail en NS actiever te sturen op verbeteringen op korte termijn, zodat het stationsgebied beter aansluit bij de ambities op het gebied van bereikbaarheid, duurzaamheid en inclusiviteit.
