Bel me terug
x
Bel me terug

Laat uw telefoonnummer achter en wij bellen u zo snel mogelijk terug.

}

Persbericht: Marieke Rijk en Dave Damon (Fractie Tonnaer) stellen vragen over verlies riviercruise-aanlopen door trage behandeling van aanvragen

Fractie Tonnaer maakt zich grote zorgen over het wegvallen van riviercruisebezoeken aan de haven van Hoorn. Raadslid Marieke Rijk en commissielid Dave Damon hebben daarom schriftelijke artikel 36-vragen gesteld aan het college, naar aanleiding van signalen dat een te lang en stroperig aanvraagproces voor ligplaatsen ertoe heeft geleid dat rederijen Hoorn uit hun routeplanning schrappen.
Uit gesprekken met Scylla, een van de grootste riviercruisebedrijven in de regio, blijkt dat vooral de langdurige doorlooptijd van aanvragen de reden is dat schepen Hoorn momenteel mijden. Een concreet voorbeeld is het schip Alina, dat Hoorn normaal ruim 30 keer per jaar aandoet en pas in februari 2025 reactie kreeg op aanvragen uit het voorjaar van 2024. Deze bevindingen worden bevestigd in het participatieverslag, waarin staat dat rederijen soms maanden op antwoord moeten wachten.
Volgens Scylla kan Hoorn vanaf 2027 mogelijk weer worden opgenomen in de route, mits het proces rond ligplaatsen aantoonbaar wordt verbeterd. Dit zou voor de stad aanzienlijke economische voordelen opleveren, zeker gezien Scylla vier schepen in Noord-Holland exploiteert.
In hun vragen willen Rijk en Damon onder andere weten:
of het college erkent dat de trage behandeling van aanvragen de belangrijkste oorzaak is van het verlies aan riviercruisebezoeken;
wat de huidige responstijd is en hoe deze zich verhoudt tot concurrerende havens zoals Enkhuizen en Medemblik;
welke verbetermaatregelen worden genomen en binnen welke termijn deze effect zullen hebben;
en of er al opnieuw contact is gelegd met Scylla om Hoorn toekomstbestendig op de kaart te houden als riviercruisebestemming.
Daarnaast vraagt Fractie Tonnaer om inzicht in de economische schade die ontstaat door het wegvallen van deze schepen — zowel qua gemist havengeld als bestedingen van passagiers en bemanning in de binnenstad.
“Hoorn is een prachtige bestemming,” benadrukt Marieke Rijk. “Maar dan moeten we wel zorgen dat rederijen snel en professioneel geholpen worden. We kunnen ons niet veroorloven dat kansen voor de lokale economie verloren gaan.”
Fractie Tonnaer vraagt het college om vóór het komende cruiseseizoen met een concreet verbeterplan te komen om het aanvraagproces te versnellen en de relatie met rederijen te herstellen.